NRC Handelsblad schrijft vandaag over de tentoonstelling On Patrol in de Appel "zo'n groepstentoonstelling waar de kunstwerken functioneren als illustratie bij een idee. Jammer, want met kunstenaars als Scher, Magid, Cristovao en Calle had iets bijzonders gemaakt kunnen worden". Wat mij betreft vroeg vooral de video van de Amerikaanse kunstenares Jill Magid om meer. In haar film Evidence Locker loopt Magid gekleed in een felrode jas met gesloten ogen door de stad Liverpool, bijna letterlijk aan de hand van politiemensen die haar volgen via een systeem van openbare bewakingscamera's en met behulp van een mobiele telefoon ("left a bit, love, now right a bit") door de straten leiden:
"The viewer approaches the work as a third party witness: He or she watches me being watched. I imagine some viewers identify with the controller and some identify with me. I am an individual of the public under view, one who has been singled out. Some people find this position scary and others find it desirable. I found it to be the latter." (uit een interview met Jill Magid)
> Evidence Locker van Jill Magid. Wie zich op de bijgehorende website inschrijft als 'getuige' ontvangt 31 dagen lang een e-mail met de dagboeken en video's die Magid tijdens het project maakte. On Patrol is nog tot 20 maart te zien in de Appel, Amsterdam.
|