monday 20 january 2003

<    >

AnnLee door Phillipe ParennoHet kan aan mij liggen, maar van de 'spectaculaire aankoop' die het Van Abbemuseum deed met het kunstwerk No Ghost Just a Shell: The AnnLee Project begrijp ik weinig.
De AnnLee in dit project is een virtuele persoonlijkheid die in Japan bedacht werd als derderangs personage voor de Manga-tekenfilmindustrie, gedoemd tot een bijrolletje in een animatiefilm. In 1999 werden de rechten op AnnLee gekocht door de kunstenaars Pierre Huyghe en Philippe Parreno met de bedoeling haar nieuw leven in te blazen. Met de oproep "gebruik AnnLee in je eigen werk en schrijf tegelijkertijd met ons mee aan haar geschiedenis" nodigden Huyghe en Parreno vervolgens een aantal kunstenaars uit aan het project mee te werken.

AnnLee door Pierre HuygheZestien kunstenaars gingen op de uitnodiging in en wisten AnnLee tussen 1999 en 2002 uit te laten groeien tot een "cultfiguur en celebrity" die - aldus een journalist van het tijdschrift Kunstbeeld - "haar furore mede dankt aan de succesvolle sprong van die ze waagde van 'low culture' naar 'high culture' en van oppervlakkig, tweedimensionaal wezen tot intrigerende persoonlijkheid". "Het is", vervolgt hij, "een openbaring om te zien hoe een karakterloos poppetje uit een catalogus kon uitgroeien tot een mediafenomeen, een eigentijdse avatar en en regelrechte hype". Inmiddels heeft AnnLee zelfs officieel de beslissingsbevoegdheid over zichzelf gekregen via een heuse notariŽle akte. De gevolgen daarvan "zouden wel eens verstrekkend kunnen zijn" en het is "niet uitgesloten dat AnnLee de haar geboden verantwoordelijkheid aangrijpt om haar zelfstandigheid te bewijzen".

AnnLee door Dominique Gonzalez-FoersterWie na deze woorden verwacht dat AnnLee anno 2003 uitgegroeid is tot een volwaardige, op zichzelf staande persoonlijkheid en denkt dat het Van Abbemuseum met The AnnLee Project misschien inderdaad een spectaculaire aankoop deed, komt bedrogen uit. Op het internet zocht en vond ik de sporen van het project, waaronder die van bedenkers Pierre Huyghe en Philippe Parreno zelf. Wat te denken van deze tekst van Parreno, een still uit een animatie van Huyghe, de poster van kunstenaar Peio Aguirre of deze animatie van Liam Gillick? Het kan aan mij liggen, maar van de ophef rond The AnnLee Project begrijp ik weinig.

> No Ghost Just a Shell: The AnnLee Project, tot en met 31 augustus te zien als onderdeel van de openingstentoonstelling About We in het nieuwe Van Abbemuseum.



home

archives





april 2008
november 2007
september 2007
august 2007
july 2007
june 2007
may 2007
april 2007
march 2007
february 2007
january 2007
december 2006
november 2006
october 2006
september 2006
august 2006
july 2006
june 2006
may 2006
april 2006
march 2006
february 2006
january 2006
december 2005
november 2005
october 2005
september 2005
august 2005
july 2005
june 2005
may 2005
april 2005
march 2005
february 2005
january 2005
december 2004
november 2004
october 2004
september 2004
august 2004
july 2004
june 2004
may 2004
april 2004
march 2004
february 2004
january 2004
december 2003
november 2003
october 2003
september 2003
august 2003
july 2003
june 2003
may 2003
april 2003
march 2003
february 2003
january 2003
december 2002
november 2002
october 2002
september 2002
august 2002
july 2002
june 2002
may 2002
april 2002


list of entries


powered by Movable Type