thursday 10 april

+

Deze week, op 7 april om precies te zijn, was het op de kop af zes jaar geleden dat ik met dit kunstlog begon en inmiddels is het hier - zoals u misschien ook al is opgevallen - een stuk rustiger dan toen. Een kwestie van, na al die jaren, logmoeheid, vermengd met een tikje kunstmoeheid, en niet in de laatste plaats inbeslagneming door het eigen kunstwerk. In de tussentijd voelde ik me wel wat schuldig, wat er niet beter op werd door mensen om me heen die er op wezen dat het hier wel erg stil aan het worden is.

Maar stoppen is geen optie, na zes, of eigenlijk acht jaar, kan ik me het leven-zonder-log bijna niet meer voorstellen. Daarom wordt er op dit moment gewerkt aan een nieuwe opzet, als frisse nieuwe doorstart, en als poging het voor mezelf weer leuk te maken. Natuurlijk, dat kan bijna niet anders, zal het over kunst blijven gaan, hoe en wat weet ik niet precies, zoals ik het nu voor me zie wordt meer persoonlijk en minder weblog.

Wilt u op de hoogte blijven wanneer er weer iets nieuws verschijnt, zodat u niet de hele tijd en uiteindelijk maar niet meer hoeft te kijken of er nog wel eens iets gebeurt hier, neem dan een e-mail-abonnementje op mijn feed, zoals dat heet - zodra er hier iets gebeurt bent u dan de eerste die het hoort.


tuesday 20 november

+

Hinke Schreuders | 2007 | garen en acryl op doek | 12,5 x 12,5 x 2 cm | vanaf 12,50 euroWie er - behalve Lotte Klaver - allemaal nog meer meedoen, geen idee, maar ik in elk geval wel. Voor een zaterdag te houden kunstveiling ter gelegenheid van het twaalfeneenhalfjarige jubilieum van kunstkrant HTV, maakte ik een borduurwerkje van twaalfeneenhalve bij twaalfenhalve centimeter, dat met een beetje geluk - voor u - of een beetje pech - voor mij - vanaf slechts twaalfeneenhalve euro's gekocht kan worden. Komt en koopt, of maakt, allen, al was het maar voor het goede doel, dat van de arme kunstenaar en het arme kunstblad.

> De grote kunstveiling van HTV de IJsberg, aanstaande zaterdag 24 november vanaf 20.00 uur in W139 Basement in de kelder van Post CS in Amsterdam, met feest tot 3 uur.


wednesday 14 november

+

"Een Roodkapje die geen bloemetjes plukt maar piemels in haar mandje verzamelt. Dit beeld trok de aandacht van Heleen, die weer eens op vrouwen en seks aan het googelen was. Het bleek niet zomaar kunst maar kunst met een grote K. De maakster is Hinke Schreuders. Haar werk prikkelt, intrigeert, doet denken aan Young British Artist Tracey Emin en is bovenal een lust voor het oog."

> Geborduurde porno, eigen links eerst of schaamteloze zelfpromotie: Hinke Schreuders in tijdschrift Heleen en in The Porn Issue van Kunstbeeld.


saturday 15 september

+

Uit de serie `defacing' van Gert Jan KockenFotograaf Gert Jan Kocken - vooral bekend van de interessante fotoserie die hij maakte van 'schuldige landschappen', oftewel landschappen waarin ooit tragedies plaatsvonden - presenteert binnenkort in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam zijn nieuwste werk. Voor 'Defacing', waarvan vandaag een tentoonstelling opende, fotografeerde hij de resten van kunstwerken die tijdens de Beeldenstorm in de 16e eeuw werden vernield:

"De precisie waarmee de imperfecties zijn vastgelegd en de plaatsing van het werk in een nieuwe omgeving, waarin ze niet meer met de architectuur van een kerk hoeven te wedijveren, maken dat je kunt kijken naar de vernielingen van de iconoclasten als naar de keuzes van een kunstenaar. Zo kun je in een houten reliëf Maria met kind uit de kathedraal van Genève volgen waar de hand van de iconoclast begon te beven toen hij zijn guts in het hoofd van Maria zette. En je ziet hoe hij het meest woedend was op het afbeelden van Jezus. Om het hoofd van Maria is de omtrek bewaard, waardoor nog enigszins een gezicht is voor te stellen. In het houten reliëf is er een kom ontstaan op de plek waar het kind moet hebben gefigureerd. Jezus is volledig geëlimineerd. Dit is gerichte woede. dit is haat. De beeldenstorm, die voor mij tot nog to een abstracte vertelling was, komt hier dicht op de huid." (Uit artikel 'De kunst van het vernielen' in de Volkskrant)

> Defacing, een tentoonstelling van Gert Jan Kocken in SMBA in Amsterdam, van 15 september tot 11 november, en de nieuwsbrief die het Stedelijk Museum bij de tentoonstelling uitgaf.


wednesday 15 august

+

Vivianne Sassen, uit de serie 'Realm'Al zag ik maar van de helft van de genomineerden werk in levende lijve, denk ik dat fotografe Vivianne Sassen een terechte winnaar is van de Prix de Rome van dit jaar. De nu lopende tentoonstelling van haar foto's in het Jan Cunen Museum in Oss - het geheime juweeltje van een verder volstrekt oninspirerende stad - is in elk geval verrassend goed, want bij Sassen is een portret nooit zomaar een portret. In haar werk lijkt het keer op keer te gaan over verbergen of verstoppen, een thema dat ze zonder te vervelen in elke foto op minder of meer subtiele wijze verbeeldt. Is het niet letterlijk door middel van een blinddoek om of een handdoek over een hoofd, dan is het wel een extra ledemaat die niet bij het model in kwestie hoort, een vrouw in bloemetjesjurk die opgaat in een gordijn, of een schaduw die een al zwart gezicht nog verder verduistert.

> As the crow flies - de foto's van Prix de Rome 2007 winnares Vivianne Sassen in het Jan Cunen Museum in Oss, nog te zien tot en met 29 augustus aanstaande.


sunday 12 august

+

Martin Creed, still uit Work No. 730, 2007, black and white 35 mm film

Na twee eerdere mislukte pogingen zag ik deze maand in Londen eindelijk en op de valreep de tentoonstelling van Martin Creed in galerie Hauser & Wirth. Behalve een van zijn teksten in neon - die hier al sinds jaar en dag favoriet zijn - was er een opvallend werk te zien. Work no. 730 van Creed bestaat uit een video van twee neukende mensen, of beter gezegd een close-up daarvan, die op een enorm doek tegen een wand van de galerie werd geprojecteerd en zo de hele ruimte domineerde. Natuurlijk is het met zo'n video heel gemakkelijk opvallen, en ik was blij dat de kinderen in het reisgezelschap die middag niet mee wilden, maar toch vond ik hem goed. In de kale industriële ruimte van de galerie werden de bewegingen in stijlvol zwart-wit, begeleid door het geluid van pianospel bij een ander werk en buiten voorbijdenderende treinen, na een eerste ademhappen gereduceerd tot een meditatief en hypnotiserend ritme dat al het expliciete teniet deed. Of zoals de krant Guardian schreef:

"Filmed in a single, static shot, the camera shows the action in unwavering close-up. All we see are fragments of bodies. The film itself is silent, the lighting, tonality, framing and cropping exactly judged. The camera's gaze is impassive, undisturbed by passion. The woman's hand appears between her legs, easing the man into position. Then off they go, slowly, regularly, though with increasingly frenetic strokes. The film is projected at half-speed, though, so how can one tell? Slow waves travel over the woman's buttocks, as the two bodies collide in the centre of the screen. There is no conclusion or climax."

> Work No. 730 - een kort videofragment en voor zolang het er blijft staan - van Martin Creed in Hauser & Wirth in Londen en het artikel Beyond the jokes door de Guardian. Overigens heeft Creed, heel hip, ook zijn eigen YouTube account.


monday 09 july

+

bezoekers op alom aanwezige Chinese stoelen van Ai Weiwei

Ja, ik heb echt de tijd genomen het even te laten bezinken, maar nee, ik kan er met geen mogelijkheid enthousiast over zijn, Documenta 12. Misschien vergt die inderdaad, zoals iemand tegen me zei, een "geconcentreerder kijken", misschien verwachtte ik teveel van mijn allereerste keer, misschien lag het aan de donkere benauwde ruimtes, of misschien ben ik ondanks van tevoren inlezen gewoon niet intellectueel genoeg - maar eigenlijk vond ik het grote Documenta simpelweg een saai en droog en oninspirerend gebeuren. Als ik dan iets moet kiezen zijn het de naïeve installaties van Eleanor Antin, de flickr-foto-series van Zoe Leonard, de beelden van Sheela Gowda en de lekke boot van Romuald Hazoumé, kortom, er waren best aardige dingen te zien. Toch bekroop me al met al het gevoel dat de gemiddelde kwaliteit van het getoonde niet veel hoger is dan in een willekeurige tentoonstelling in een willekeurig museum. En of je daarvoor nu helemaal naar Kassel moet rijden?

> Documenta 12, de (donkere) foto's en, als tegenwicht, het positievere geluid van kunstbeeld.nl en een gematigd verslag op trendbeheer.com.


monday 02 july

+

Jonathan Meese in De Appel

Vorig jaar was zijn werk samen met dat van zijn inmiddels overleden held Jörg Immendorff te zien in De Hallen in Haarlem en net als toen vond ik het ook deze keer onverwacht verrassend goed. In de Amsterdamse Appel twee zalen vol met een, aldus de website, "hedendaagse Wunderkammer van Jonathan Meese". Een quasi-bronzen-beeld van de kunstenaar zelf begroet het publiek bij de ingang, tegen een muur staat het uitgezaagde silhouet van een kinderlijke Miss Marple, een uitgeputte butler hangt in een Chesterfieldfauteuil, de vloeren liggen vol skeletten en dat alles is gelardeerd met wild neergekalkte teksten. Het lijkt er bijna letterlijk zomaar even uitgegooid, het werk van Meese, en de vraag is hoe sterk de losse onderdelen zijn maar als neerslag van zijn totale gekte werkt het uitstekend:

> De Wunderkammer van Jonathan Meese - nog tot en met 19 augustus te zien in De Appel in Amsterdam.


saturday 30 june

+

Charlotte Schleiffert in het StedelijkDe galeries gaan weer zo'n beetje bijna zomersluiten maar voorlopig is er de komende maanden nog genoeg te zien. De tekeningententoonstelling Drawing Typologies in het Stedelijk Museum bijvoorbeeld. Nu al drie maanden bezig en om de hoek maar nog steeds niet gezien is must Max Beckmann in het Van Gogh Museum, en de laatste tijd al vaak gezien maar toch ook in de buurt de tentoonstelling van Jonathan Meese in De Appel.

Helene Schjerfbeck, in het Gemeentemuseum in Den HaagAls het even kan ga ik verder zometeen - op weg naar de finissage van de preview 2007-2008 in TH Gallery in Den Haag - langs de tentoonstelling van het werk van Helene Schjerfbeck, het geheim of de Frida Kahlo van Finland, in het Gemeentemuseum. En hoewel ik dacht Yoshitomo Nara bij buurman GEM wegens haast mijnerzijds en makkelijkheid zijnerzijds maar over te slaan, is die volgens de Volkskrant toch heel goed "want ondanks het loeiende gevaar dat zijn methode en stijl een trucje worden, boeit zijn werk tot in detail."

René Daniëls in De PontNog iets verder weg hebben we dan de altijd fijne René Daniëls in de altijd fijne Pont en in het Bonnefantenmuseum in Maastricht Laura Owens met haar prachtige, en laatst in Venetië helaas verboden te fotograferen, schilderijen. Plus op de echt verre agenda natuurlijk een bezoekje aan Documenta al schijn ik - aldus een columnist in Vrij Nederland - vijf jaar geleden geroepen te hebben dat dat helemaal niet nodig is omdat je alles net zo goed via internet kunt zien. Eh..?

> Het zomerprogramma of de bijgewerkte to-do-list, zie rechterkolom, en verder het artikel Grote glinsterende ogen, en een beetje bozig over Yoshitomo Nara in de Volkskrant.


friday 29 june

+

In de krant van vandaag wordt de vis van morgen verpakt, luidt het. Maar het is treurig te zien hoe snel actueel ouderwets wordt, denk ik telkens als ik de stapel geërfde Metropolis M'en zie, die nu al een paar jaar onaangeraakt onder in mijn boekenkast ligt. Veel namen op de cover van het tijdschrift beklijven - Dumas, Daniëls, Sherman, Weiner, Doig - maar andere hoor je nooit meer. Harm Lux? Julia Ventura? Ido Vunderink? Toch is het een hele prestatie dat ze die cover ooit haalden. Bij deze dus nog één poging hen, samen met hun inmiddels beroemde collega's, wegens zomeropruiming van het oud papier te redden: "Voor de liefhebber af te halen in Amsterdam (de Pijp). Dertien complete jaargangen van het gerenommeerde kunsttijdschrift Metropolis M. Jaargangen 1984 tot en met 1996"

> Metropolis M, nu gratis af te halen of red een kunstenaar van de vergetelheid.

*) update: de tijdschriften hebben inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden.


monday 25 june

+

Dan Perjovschi

Ja, Venetië, dus. Dat was de Giardini of tuin met de traditionele landenpaviljoens, dat was de Arsenale met de grote curatortentoonstelling en dat waren door de hele stad verspreid palazzo's vol kunst uit heel Europa. Veel bloedeloze en te bedachte installaties, weinig verrassingen, maar ook een aantal mooie presentaties zoals die van de dames Isa Genzken, Tracey Emin en Sophie Calle - en al met al her en der precies genoeg goeds om de aandacht vast te houden:

> De Biënnale van Venetië oftewel de Giardini, de Arsenale en de vele Palazzo's.


sunday 10 june

+

Het Franse paviljoen met zin van Sophie Calle, klik voor meer

En zo was ik voor het eerst van mijn leven op de nu alweer 52ste Biënnale van Venetië - de hoogste tijd dus - waar ik samen met een massa journalisten van over de hele wereld belandde in een archaïsche omgeving vol jaren-vijftig-gebouwtjes voorzien van megalomane entrees met uit steen gehouwen namen, waarin de diverse landen hun beste waar tonen, een soort Efteling van de kunst. Tijdens het rennen en vliegen om alles te zien en mee te maken in de al even sprookjesachtige stad, die elke twee jaar een zomer lang tot in alle hoeken en gaten wordt overgenomen door de internationale kunstwereld, kwam er van het voorgenomen dagelijkse plaatje niet veel terecht - bij deze dus met terugwerkende kracht de sfeer en de mensen, de kunst volgt.

> De biënnale van Venetië - een impressie in dertig, al zeg ik het zelf, fijne foto's.


wednesday 06 june

+

hinke en Tracey Emin in  het Britse paviljoen in Venetië.... (foto: RR)

> Notes on art in Venice / pic(k) of the day - Tracey Emin in het Britse paviljoen op de Biënnale van Venetië, voor veel meer tekst en plaatjes zie Robbert Roos' dagelijks verslag van de Grand Tour 2007 op kunstbeeld.nl


wednesday 30 may

+

Londen leek vorige week tijdens mijn alweer derde bezoek in een jaar vol van het werk van beeldhouwer Anthony Gormley. Al onderweg - per zeilboot de zee over en de stad in! - passeerde ik een van zijn beelden aan de oever van de Theems, rond Waterloo Bridge stonden niet één, niet twee maar een heleboel mannen-van-ijzer op de omringende daken en in de Hayward Gallery bij diezelfde brug was een uitgebreid overzicht van zijn werk te zien.

In mijn academiejaren een groot liefhebber van Gormley, dacht dat ik het inmiddels wel wist met het werk van de man die tegenwoordig zo'n beetje Engeland's officiële huisbeeldhouwer is. Toch wilde ik, al was het maar voor old times sake, de tentoonstelling graag zien en werd zo aangenaam verrast. Zijn indrukwekkende terracotta leger was er jammergenoeg niet te zien, maar wel een mooie dwarsdoorsnede van zijn werk van de laatste twintig jaar: van de krachtige loden lichamen die hij eind jaren tachtig maakte tot de recentere mensfiguren van draad die me op foto's wat kitscherig leken maar in levende lijve heel bijzonder bleken.

Hoogtepunt is Gormley's nieuwste installatie en titelwerk Blind Light: een glazen ruimte gevuld met een dikke witte mist waarin bezoekers - na kennis te hebben genomen van een voor allerlei gevaren waarschuwende tekst, bij binnengaan nadrukkelijk voorgehouden door een suppoost - kunnen ervaren hoe het is om elk gevoel van ruimte en begrenzing te missen. Een beangstigende ervaring die juist datgene laat verdwijnen wat het thema van Gormley's werk is: het lichaam.

> Blind Light - het werk van Anthony Gormley in Hayward Gallery in Londen, nog tot en met 19 augustus.


tuesday 15 may

+

Een laatste tentoonstelling in mijn grand tour deze maand is de preview van het seizoen 2007-2008 van de eigenzinnige nieuwkomer TH Gallery in Den Haag, dit jaar ook voor het eerst op Art Amsterdam. In de preview tien kunstenaars die - de naam zegt het al - het komende jaar hun werk in de galerie gaan tentoonstellen. Vandaag was ik er om het mijne op te hangen en al doende fotografeerde ik er vast een beetje.

> Eigen link eerst, nog eens - preview van Preview Seizoen 2007-2008 in de TH Gallery in Den Haag, van 20 mei tot en met 30 juni.




/text size

default   large

/work

work: the latest entry

/to-do-list

Johannes van Vugt
Suzanne Biederberg
Amsterdam
5 april t/m 3 mei

Charlotte Dumas
Paul Andriesse
Amsterdam
5 april t/m 10 mei

Edwin Zwakman
Huis Marseille
Amsterdam
1 maart t/m 25 mei

Let op Kijk uit
Jan Cunen Museum
Oss
12 feb t/m 4 mei

Eyes Wide Open
Stedelijk Museum
Amsterdam
22 dec t/m 1 juni



/archives




april 2008
november 2007
september 2007
august 2007
july 2007
june 2007
may 2007
april 2007
march 2007
february 2007
january 2007
december 2006
november 2006
october 2006
september 2006
august 2006
july 2006
june 2006
may 2006
april 2006
march 2006
february 2006
january 2006
december 2005
november 2005
october 2005
september 2005
august 2005
july 2005
june 2005
may 2005
april 2005
march 2005
february 2005
january 2005
december 2004
november 2004
october 2004
september 2004
august 2004
july 2004
june 2004
may 2004
april 2004
march 2004
february 2004
january 2004
december 2003
november 2003
october 2003
september 2003
august 2003
july 2003
june 2003
may 2003
april 2003
march 2003
february 2003
january 2003
december 2002
november 2002
october 2002
september 2002
august 2002
july 2002
june 2002
may 2002
april 2002


all entries

/feed

suds and soda RSS feed

/others

cioran63.com
trendbeheer
chmkoome
ctrlaltdelete
mrs. deane
sandra smets
machteld leij
allartlog
kunstbeeld
wompel
bezembinder
buuv.nl
zidouta

tekenlog
lotte klaver

/in memoriam

in memoriam mijn lief
Wouter Jan Schuiling 
13 juni 1959 - 17 juli 2004

/powered by Movable Type 3.33

/copyright

copyright